Читај ми

ПРЕДСТАВЉЕНА СТУДИЈА УВОЂЕЊА ТРАМВАЈА У НОВОМ САДУ

Студија увођења елктричних видова превоза путника у Новом Саду представљена је на конференцији за новинаре у Градској кући. Студију је израдила комисија која је на иницијативу градоначелника Новог Сада основана 2010. године, а у чијем саставу су председник комисије проф. др Миломир Веселиновић, дипл.инж.саобраћаја Мр Александар Јевђенић, начелник Градске управе за саобраћај Радивој Павлов, дипл.инж.саобраћаја Србислав Гуглета, дипл.инж. електротехнике Зорица Нинић-Ступар, дипл.инж.саобраћаја Градимир Стефановић и Бранислав Веснић.

- Град Нови Сад је још 1991. године имао идеју да уведе трамвајски превоз када је направљена и прва студија која је требало да покаже како би се то урадило, међутим та студија данас није употребљива због тога што се град мењао и доношени су нови планови развоја. Проблеми са саобраћајем и загађеношћу ваздуха су евидентни и природно је било да израдимо нову студију која ће показати како да превазиђемо поменуте проблеме. Комисија ће наставити са радом, а пред грађане, који ће на крају и одлучити да ли ћемо увести овај вид превоза, изаћићемо са спремним пројектом који може да уђе у планску документацију – истакао је градоначелник Павличић и додао да су велики европски градови вратили трамваје на улице јер је то и енергетски и еколошки најефикаснији вид превоза.

- Пораст броја становника диктира потребу за јавним превозом, а идеја водиља код његовог планирања мора бити квалитет услуге, из угла корисника, што захтева холистички приступ пројектовању, а не само инжењерски-нагласио је председник комисије проф. др Миломир Веселиновић. Студија, у оквиру које је анкетирано 20 000 Новосађана, између осталог је показала да преко 80 посто њих сматра да је потребно увођење трамвајског превоза. Студија предвиђа реализацију увођења трамваја у четири фазе, а код таквих пројеката планирани рок за завршетак је 20 година. Потребан број трамваја заједно са резервама је у Првој трамвајској фази 25 трамваја, док ће у фази 2030. бити потребно око 50 трамваја минималног капацитета 160 места. За овај плански период потребан је 1 депо оријентационе површине од 15.000 до 25.000m2 и он би се налазио у зони постојеће гараже ЈГСП "Нови Сад", односно расадника Градског зеленила.
- Од посебне важности је спречити континуитет опадања броја путника у систему јавног градског превоза у Новом Саду који од 1995. године до данас износи 21%. Ово се може постићи увођењем савремених енергетски и еколошки ефикасних електричних видова превоза, односно трамваја. Неопходно је што пре зауставити тренд пораста учешћа путничких аутомобила у реализацији унутарградских и приградских путовања, посебно на релацијама стан-посао-стан, која у периодима вршних оптерећења генеришу загушења на мрежи градских саобраћајница – рекао је дипл.инж.саобраћаја Мр Александар Јевђенић

Како је објашњено на конференцији увођење трамваја повлачи и увођење система паркиралишта паркирај и вози који подразумева да се аутомобилом дође до паркинга у зонама трамвајских терминала, а да се потом за даљи пут користи јавни превоз. Како је нагласио градоначелник Павличић реч је великој инвестицији чија прва фаза износи око 90 милиона евра, тако да је за њену реализацију, уколико се на нивоу Града донесе таква политичка одлука, мора пронаћи адекватан стратешки партнер.

Нови Сад, 7. септембар 2011. године