КАМПАЊА ''ИЗБОРИ СЕ ДА ЗНАШ'' И У НОВОМ САДУ
Поводом 15. марта Светског дана поторошача у Градској кући у Новом Саду најављен је јавни скуп под називом ''Потрошач–огледало привреде'' који ће бити одржан у оквиру кампање ''ИЗБОРИ СЕ ДА ЗНАШ'', 17. марта 2016. године у Новом Саду у тржном центру БИГ. Манифестацију је подржала Управа за привреду Града Новог Сада, а циљ кампање је побољшање информисаности потрошача о могућем присуству најопаснијих хемикалија у производима које се свакодневно користе (играчке и опрема за бебе, опрема за домаћинство, подне облоге, каблови или школски прибор). Шеф Кабинета градоначелника Новог Сада Александар Петровић подсетио је присутне на Закон о заштити потрошача из 2014. године који по први пут обавезује локалну самоуправу да подржи активности организације потрошача.
- Град Нови Сад има слуха да на адекватан начин препозна значај сарадње са организацијама потрошача. Декларацијом о основним правима потрошача, још пре више од пет деценија, 1962. године, ударен је темељ правима потрошача на тржишту роба и услуга. Ту се пре свега мисли на право на сигурност и избор роба и услуга, право на целовиту, истиниту и правовремену информацију, и право да се чује глас потрошача – истакао је Александар Петровић.
Кампања ''ИЗБОРИ СЕ ДА ЗНАШ'' је део пројекта ''Јачање капацитета и стратешког партнерства за безбедно управљање хемикалијама у Републици Србији'' који спроводе Министарство пољопривреде и заштите животне средине и Програм Уједињених нација за развој (UNDP) у сарадњи са Алтернативом за безбедније хемикалије (ALHem), међународном организацијом WЕCF (Жене Европе за заједничку будућност) и три удружења потрошача: Центар потрошача Србије (ЦЕПС), Асоцијација потрошача Србије (АПОС) и Центар за заштиту потрошача ФОРУМ.
- АПОС се од 2003. бори за бољу позицију потрошача у Србији у намери да допринесе развоју њихових права. Дали смо велики допринос у писању Закона о заштити потрошача и сада радимо на елиминисању мањкавости у његовој примени. Циљ нам је да покажемо да само удружене организације могу допринети унапређењу тржишта и квалитету робе – истакла је Јованка Николић (АПОС).
Према речима Мирослава Тадића (UNDP) компонента пројекта ''Јачање капацитета и стратешког партнерства за безбедно управљање хемикалијама у Републици Србији'' односи се на обавештавање потрошача о њиховом законском праву да знају од чега се састоје производи које купују и користе.
- Пројекат треба да допринесе унапређењу примене релевантних закона и обухваћене су све интересне стране које могу да помогну да се област управљања хемикалијама у Србији поправи и усклади са стандардима ЕУ – истакао је Тадић.
Према речима Александре Рашовић из Министарства пољопривреде и заштите животне средине Закон о хемикалијама донет је 2009. године и има циљ да побољша ниво заштите здравља људи и животне средине.
- Потребно је подићи ниво свести јавности о ризицима од супстанци које изазивају забринутост. Резултат ове камапање биће и израда интернет странице Министарства путем које ће грађани моћи да се инфоришу о заступљености хемикалија у производима, али и о начинима да их користе на безбедан начин – изјавила је Александра Рашовић.
Улога организације ''Алтернативом за безбедније хемикалије'' у кампањи ''ИЗБОРИ СЕ ДА ЗНАШ'' јесте да провери како се Законска одредба о обавези достављања информација од стране дистрибутера, произвођача и увозника, а на захтев потрошача, о присутности опасних хемикалија у производима широке потрошње, спроводи у пракси.
- Кампања се спроводи по угледу на кампање које су реализоване у европским земаљама, и подразумева комуникацију са дистрибутерима, којима је дат рок од 45 дана да доставе информације али и анализу производа за које је тражена информација. Резултати истраживања биће предати надлежним инспекцијама на даље поступање – истакла је Јасминка Ранђеловић (ALHem).
Како је речено на конференцији Кампања ће подразумевати успостављање модалитета заштите потрошача од производа за које се утврди да поседују прекомерну дозу материја које изазивају забринутост.
Нови Сад, 15. март 2016. године